Thursday, June 16, 2011

Peranan GB dlm pengurusan sekolah

Sekolah merupakan institusi sosial yang memainkan peranan amat penting dalam merubah kehidupan masyarakat. Sekolah adalah pengubah minda dan sekolah adalah penentu kepada budaya dan pembangunan sesebuah negara. Di sinilah tempat kita menuju wawasan. Di sini jugalah tempat kita membina bangsa kita. Dengan yang demikian tidak hairanlah kalau isu pendidikan tetap dibincangkan oleh masyarakat, walau apa pun bentuk dan taraf sesuatu masyarakat itu. Negara tidak akan maju tanpa sistem pendidikan yang berkesan. Kalau sistem dan carta organisasi sahaja yang berkesan tetapi pengurusannya lembap, maka cita-cita negara, dan perbelanjaan yang begitu besar diperuntukkan oleh kerajaan hilang begitu sahaja dan cita-cita serta Falsafah Pendidikan Negara hanya tinggal terukir di pejabat atau di bilik pengetua dan menjadi rujukan serta kajian ilmiah semata-mata. Oleh yang demikian untuk menzahirkan wawasan pendidikan negara, perlulah segenap pihak yang memikul tugas dan tanggungjawab menerima tugas dengan penuh amanah dan ikhlas. Terutama sekali sebagai seorang guru besar atau pengetua yang bertanggung jawab secara langsung di sekolahnya

Hari ini ramai juga orang memperkatakan tentang kewibawaan guru besar atau pengetua (kedua-dua dirujuk sebagai pengetua) di sekolah. Macam-macam pendapat dan pandangan yang diberikan oleh mereka. Seolah-olah pengetua sahaja yang memainkan peranan tanpa dikaitkan dengan persekitaran dan sosiobudaya masyarakat setempat. Walaupun banyak elemen yang berkaitan dengan perkembangan pendidikan seseorang pelajar, tetapi kalau masing-masing mengetahui dan menginsafi tentang tugas dan tanggungjawabnya, kita yakin, Falsafah Pendidikan Negara akan terlaksana dan kita akan dapat menuju ke satu era kecemerlangan ilmu dan pembangunan negara akan berlaku secara seimbang di antara, emosi, jasmani, rohani dan intelek. Untuk itu, di sini kita cuba bincangkan tentang tugas dan tanggungjawab seorang pengetua dalam mencapai tugas dan matlamat itu.

Pengetua adalah orang yang memainkan peranan yang amat penting di sekolah. Dia adalah seorang pentadbir, pengurus dan yang lebih besar di situ adalah seorang pemimpin. Dalam konteks ini, ketiga-tiga tugas itu saya menggunakan istilah pemimpin atau kepemimpinan sahaja kerana aspek pentadbiran dan pengurusan adalah berkait langsung dengan kepemimpinannya. Ketiga-tiga konsep itu, kita perlu memahami dan menghayati dengan jelas. Sebagai seorang pentadbir, yang melibatkan diri dalam pentadbiran pendidikan. maka ia perlu kepada proses kerjasama di antara dua orang atau lebih yang berasaskan kepada rasional yang tertentu untuk mencapai tujuan yang telah ditentukan sebelumnya seperti mana yang telah dijelaskan oleh SIONDANG(1981). Manakala SYUKUR (1988) menjelaskan pentadbiran secara amnya tertumpu kepada hal-hal yang sebahagian besar berhubung dengan pembahagian kerja dan penyelarasan perhubungan untuk melahirkan kecekapan dalam organisasi.

Kedua-dua konsep pentadbiran yang dikemukakan oleh kedua-dua orang tadi adalah tidak lari dengan persepakatan. Tanpa melibatkan proses kerjasama maka pentadbiran dalam erti kata sebenarnya tidak berlaku di sekolah. Oleh itu, seorang pengetua yang berkesan hendaklah melaksana pentadbiran dengan melibatkan sekumpulan pekerja di bawahnya dengan cara yang disenangi . Mudah digauli dan menghargai pendapat dan pengalaman orang lain. Konsep "The boss is the boss" dalam zaman sekarang ini perlu dibuang terus dalam pemikiran pengetua. Zaman bercorak pentadbiran kolonial British telah berakhir. Hari ini bukan lagi zaman untuk menentukan tugas-tugas terlaksana tetapi zaman orang bercakap, berbincang dan mengkaji tentang kualiti, keberkesanan dan kecemerlangan.

Sebagai seorang pemimpin sekolah, seharusnya mempunyai semangat dan kesedaran yang tinggi tentang wawasan 2020. Wawasan 2020 bukanlah alat untuk membelenggu kita di dalam `status quo'. Wawasan ini mengajak kita untuk menjadi pelakon utama, menjadi primadona, menjadi seri panggung kepada drama perubahan (zahid, 1994).

Pemimpin adalah rahsia kehidupan gemilang umat dan sumber kebangkitannya. Sejarah umat adalah sejarah para pemimpin yang sedar, yang kuat jiwanya dan tinggi kemahuannya. Demikianlah kata-kata Al-marhum Hassan Al-Banna seorang mujahid Islam yang menjadi model dan keagungan pemimpin Islam pada zaman moden. Dari sini jelas kepada kita bahawa seorang pemimpin hendaklah mempunyai daya kesedaran yang tinggi dan mempunyai jiwa yang kuat dan mempunyai cita-cita yang tinggi.

Kesimpulannya, dapatlah kita katakan bahawa seorang pengetua hendaklah mempunyai cita-cita dan sentiasa mencari idea-idea baru untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan. Sekolah perlu kepada seorang pemimpin yang berjiwa besar, semangat dan cita-cita tinggi kerana kepemimpinan sekolah adalah begitu kompleks. Sebahagian besar inputnya adalah manusia. Manakala outputnya juga adalah manusia, tidak seperti firma atau kilang-kilang yang mengeluarkan produk yang berupa barangan (goods). Pengetua terpaksa berhadapan dengan guru-guru pimpinannya dan pelajar-pelajar sebagai sasarannya. Di sekelilingnya adalah masyarakat yang sentiasa melihat perkembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah itu, melalui anak-anaknya. Jadi, sebagai seorang pengetua terpaksa berhadapan dengan tiga dimensi, guru dan kakitangan sokongan, murid dan masyarakat.

Teori kepemimpinan

Beberapa teori kepemimpinan telah muncul dan banyak dibahaskan oleh golongan bijak pandai dalam usaha untuk melahirkan kepemimpinan yang berkesan. Di antaranya ialah teori kepemimpinan karismatik. Kini, teori karismatik tidak lagi merupakan sebagai angkubah utama untuk kejayaan kepemimpinan pengetua. Teori ini adalah terkenal dan menjadi panduan pada peringkat awal pengkajian dahulu setelah melihat kepada perkembangan sejarah bahawa pemimpin-pemimpin yang terkenal adalah terdiri dari mereka yang mempunyai peribadi yang menarik dan disenangi. Walaupun teori ini bukanlah faktor penentu kejayaan dalam kepemimpinan hari ini tetapi ini adalah asas yang perlu ada kepada seorang pemimpin.

Satu lagi teori kepemimpinan yang selalu dibincangkan ialah teori perhubungan kemanusiaan. Dalam teori ini, pemimpin yang berjaya adalah terdiri dari pemimpin yang dapat memberi perhatian yang berat kepada tugasnya, dan mewujudkan kerjasama dengan orang-orang bawahannya. Di sini kita dapati sekiranya seorang pemimpin itu tidak menghargai pandangan dan usaha orang-orang di bawahnya maka tentunya kerjasama tidak akan berlaku dan dengan itu nescaya tidak akan dapat melahirkan satu bentuk kepemimpinan yang berkesan. Dalam konteks sekolah, guru-guru di bawah penyeliaannya mungkin mempunyai pandangan dan idea yang lebih bernas dari dia sebagai seorang pemimpin. Oleh itu pandangan dan sifat kepemimpinannya tidak sepatutnya bersifat autokratik. Sifat ini tidak akan melahirkan corak kepemimpinan yang berkesan tetapi di sebaliknya akan lahir guru-guru yang bersifat kayu mati (dead woods) kerana mereka akan bosan dengan kerenah seorang pengetua yang tidak mahu mendengar pandangan dan buah fikiran orang lain, kerana menganggap dia adalah lebih bijak dan pandai dari orang di bawah kawalannya.

Mcgregor pula telah memperkenalkan teorinya yang dipanggil teori X dan teori Y. Dalam teori ini secara ringkasnya dapat dirumuskan bahawa sekiranya seseorang pemimpin (guru besar) itu menganggap orang-orang bawahannya malas dan tidak bertanggungjawab, maka lama-kelamaan mereka akan menjadi sebagai orang malas dan tidak bertanggungjawab. Di sebaliknya, jika pemimpin itu menganggap orang-orang di bawahnya itu rajin dan bertanggungjawab, maka mereka akan lahir sebagai seorang yang rajin dan bertanggungjawab. Dalam teori ini konsep menghargai dan meletakkan martabat orang-orangnya adalah juga sebagai penentu kejayaan sesuatu kepemimpinan itu.

Setelah melihat kepada teori-teori tadi banyak dibahaskan, maka timbul pula satu teori yang lebih menjuruskan kepada keadaan semasa. Teori ini dipanggil teori Kepemimpinan Mengikut Situasi (Situational Leadership Theories). Mengikut teori ini, keadaan yang berbeza memerlukan kepada corak kepemimpinan yang berbeza. Melalui teori ini dapatlah kita rumuskan bahawa pengetua hendaklah pandai dengan budaya dan suasana persekitaran. Setiap sekolah mempunyai iklim sosial yang berbeza. Banyak faktor yang perlu diambil kira. Bermula dari suasana dalam sekolah, persekitaran di luar sekolah, budaya masyarakat setempat dan sebagainya. Oleh itu pengetua hendaklah bijak menggunakan daya kepemimpinan yang ada padanya. Pengetua harus bijak supaya tidak timbul satu kejutan kepemimpinan yang boleh menimbulkan ketegangan kepemimpinan oleh guru-guru dan masyarakat sekitar.

Walau apa teori pun tidak semudah seperti yang diperkatakan oleh teori itu. Penentu kepada kejayaan bukan hanya satu sahaja, tetapi kesemuanya adalah berasaskan kepada kebijaksanaan pengetua dan peka dengan keadaan sekelilingnya. Mencari punca sesuatu masalahlah dan menyelesaikan berasaskan kepada punca-punca itu adalah penting.

Dalam hal ini maka tidak timbullah seorang pengetua yang ditafsirkan sebagai suka mencari kesalahan. Seorang pengetua bukan ditugaskan untuk mencari kesalahan, tetapi untuk mengubati masalah. Membimbing mereka ke arah atau hala tuju yang betul secara klinikal Maka untuk inilah memerlukan daya kepemimpinan yang tinggi.

Sebagai seorang pengetua, sudah semestinya mahu menjadi seorang pengetua yang berkesan. Seorang pengetua yang berkesan akan melahirkan guru, sekolah dan pelajar yang berkesan. Sifat pengetua yang menekankan kepada jenis kepemimpinan demokratik merupakan asas kepada keberkesanan seorang pengetua. Seorang pengetua yang mengutamakan corak kepimpinan yang demokratik akan disayangi dan mudah didampingi oleh guru. Dia mengambil kira dan turut berkongsi pengalaman serta idea dengan orang-orang di bawah kumpulannya. Sifat menghargai dan sentiasa membawa perbincangan dari idea-idea yang diketengahkan oleh kumpulannya adalah satu cara yang amat penting dalam menjalankan urusan pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Bukan sahaja dengan guru-guru tetapi seluruh kakitangan sokongan yang ada. Bagi orang-orang di bawah kawalannya, mereka akan merasa amat gembira kalau pemimpinnya menghargai idea mereka. Dengan ini akan lahirlah sikap mereka yang kuat dan rajin bekerja.

Sebagai seorang pengetua yang demokratik, dia juga hendaklah mampu mempertingkatkan daya kreatif dan inovatif kakitangan di bawahnya. Dia adalah sumber kepada mereka untuk terus membangunkan diri. Bagi pekerja-pekerja di bawahnya, seorang pengetua hendaklah sentiasa dapat memberi dan menanamkan minat guru-guru dan kakitangan yang lain supaya dapat menyumbangkan tenaga dan idea dari semasa ke semasa. Dalam konteks ini, pengetua itu seharusnya mempunyai semangat kerja berpasukan yang tinggi, sanggup menyertai sama dalam satu kumpulan kerja.

Sebagai seorang pengetua yang mempunyai ciri-ciri demokratik, selain dari di atas tadi, dia juga hendaklah menunjukkan sebagai seorang yang mempunyai minat berkomunikasi secara terbuka, seorang yang peramah mesra. Sentiasa menunjukkan wajah yang disenangi oleh pengikutnya. Mempunyai komunikasi dua hala. Tidak ada perasaan ego dan tidak menekankan kepada sifat autokratik. Pengetua sebagai seorang yang mempunyai ciri-ciri profesional, hendaklah menggunakan saluran demokratik itu secara terpimpin, kalau demokratik tanpa batasan akhirnya akan lahir satu bentuk kepemimpinan yang lain iaitu laissez-faire. Teori kepemimpinan Laissez-faire ini akan banyak memberi kuasa autonomi kepada pekerjaannya. Pengikut atau pekerjanya mempunyai ruang yang amat bebas untuk membuat keputusan. Suasana sekolah akan menjadi pincang, urusan pengajaran dan pembelajaran tidak akan mencapai matlamat lagi.

Melalui beberapa huraian ringkas di atas tadi menampakkan kepada kita bahawa, Pengetua adalah teras kepada pengurusan pendidikan di sekolah. Kalau pengetua sudah tidak ada kredibiliti dan karisma yang tinggi, sekolah sebagai tempat untuk menjana minda pelajar-pelajar akan berjalan dalam suasana yang pincang. Sekolah adalah 'duta wawasan' yang merupakan sebuah 'negara kecil' yang perlu segala-galanya. Pemimpin dan pengikut hendaklah sentiasa taat-mentaati dan harga-menghargai di antara mereka. Dengan wujudnya sifat kepemimpinan yang berkesan maka pengurusan dan pentadbiran di sekolah akan tercapai seperti yang diharapkan oleh setiap masyarakat dan kerajaan

1,730 comments:

«Oldest   ‹Older   1601 – 1730 of 1730
Anonymous said...

karty kredytowe bez bik kredyty gotowkowe na dowod chwilowki warszawa pozyczki bez bik dla zadluzonych kredyty bez bik i krd

Anonymous said...

pozyczki szybkie kredyty na dowod bez bik kredyt pozyczka bez bik gotowka bez zaswiadczen chwilowki bez bik wroclaw

Anonymous said...

kredyty bez biku i zaswiadczen szybkie pozyczki przez internet pogotowie gotowkowe pozyczki bez bik -tablica kredyty pozabankowe dla firm

Anonymous said...

pozyczka konsolidacyjna pozyczka sms bez bik chwilowka dla firm pozyczka bez bik dla firm kredyty chwilowki bez bik

Anonymous said...

kredyt gotowkowy chwilowki dla osob z komornikiem szybkie pozyczki przez internet kredyty z komornikiem i bik szybka chwilowka online

Anonymous said...

kredyt rybnik pozyczki bez bik lodz pozyczki przez internet bez zaswiadczen pozyczka poza bankowa kredyt bez sprawdzania w biku

Anonymous said...

szybki kredyt bez bik kredyty warszawa kredyt chwilowka przez internet pozyczki bez bik i zaswiadczen chwilowki kredyty bez bik

Anonymous said...

lista firm chwilowki pozyczki bez bik kielce chwilowki w domu klienta kredyty dla firm poznan prywatne pozyczki kredyty

Anonymous said...

pozyczka gotowkowa bez bik i zaswiadczen kredyt internet chwilowki pozyczki pozyczki dla bezrobotnych bez bik szybka chwilowka online

Anonymous said...

pogotowie gotowkowe pozyczka bez zaswiadczen przez internet kredyty bez bik i krd blyskawiczna pozyczka bez bik pozyczka w providencie

Anonymous said...

kredyt na dowod przez internet blyskawiczna pozyczka pozyczki pozabankowe poznan pozyczki pozabankowe dla firm pozyczki poza bankowe

Anonymous said...

szybkie pozyczki bez zaswiadczen chwilowki kredyt chwilowki tychy chwilowki bez bik warszawa pozyczka bez zdolnosci kredytowej

Anonymous said...

gotowka prywatne pozyczki kredyty szybka chwilowka kredyt refinansowy kredyt dla bezrobotnych

Anonymous said...

szybkie pozyczki przez internet pozyczka pozabankowa przez internet pozyczka bez bik dla firm chwilowki bez bik krd pozyczki dla rencistow

Anonymous said...

pozyczka od zaraz bez bik pozyczki szybkie pozyczka na weksel kredyty bez bik oferty chwilowki kredyty gotowkowe

Anonymous said...

banki bez biku chwilowki kredyty bez bik kredyt bez bik dla firm bez krd pozyczki bez zaswiadczen i bik

Anonymous said...

chwilowka polska bank bez bik pozyczki na dowod chwilowka przez internet bez zaswiadczen pozyczki pod zastaw nieruchomosci bez bik

Anonymous said...

kredyty bydgoszcz chwilowki bez biku i krd szybka pozyczka bez sprawdzania w bik chwilowki przez sms bez bik kredyt

Anonymous said...

szybka pozyczka pozabankowa bez bik kredyty z komornikiem i bik pozyczka bez zaswiadczenia kredyt bez bik warszawa kredyty hipoteczne

Anonymous said...

chwilowka kredyt pozyczka pozabankowa bez bik kredyt bocian pozyczka tylko na dowod pozyczki bez bik dla firm

Anonymous said...

pozyczki pozabankowe bez biku pozyczki pod weksel bez bik kredyty pozabankowe dla firm pozyczki przez internet bez bik prywatne pozyczki pozabankowe

Anonymous said...

kredyt na oswiadczenie bik przez internet pozyczki bez zaswiadczen o zarobkach kredyty bez biku kredyt bez biku

Anonymous said...

pozyczka bez pracy pozyczka prywatna bez bik splata pozyczki pozyczki pozabankowe poznan pozyczka na oswiadczenie

Anonymous said...

bez krd pozyczki bez zaswiadczen i bik kredyty dla zadluzonych szybka pozyczka pozabankowe szybkie kredyty gotowkowe bez bik

Anonymous said...

oferty pozyczek kredyt dla rencistow chwilowki bez bik przez internet kredyty dla firm banki dla zadluzonych

Anonymous said...

kredyty hipoteczne bez bik kredyt na firme bez bik pozyczki gotowkowe bez biku chwilowka bez zaswiadczen chwilowki przez internet bez bik

Anonymous said...

pozyczka bez bik kredyt bik szybka pozyczka pozabankowe pozyczki na dowod osobisty szybka pozyczka bez bik i zaswiadczen

Anonymous said...

prywatne chwilowki szybka chwilowka online nowa pozyczka pozyczka na dowod pozyczki bez krd i bik

Anonymous said...

kredyty mieszkaniowe kredyt bez zaswiadczenia o dochodach kredyt konsumpcyjny kredyt czy pozyczka chwilowka przez internet bez zaswiadczen

Anonymous said...

kredyt dla kazdego kredyty bez zaswiadczen o zatrudnieniu kredyty bez zdolnosci pozyczki pozabankowe poznan kredyt samochodowy

Anonymous said...

pozyczki bez bik kielce bocian kredyty bez zaswiadczen chwilowki z komornikiem bez zaswiadczen

Anonymous said...

kredyt przez internet bez zaswiadczen kredyty dla firm bez bik kredyt bez bik gdansk kredyty i pozyczki gotowkowe pozyczki kredyty

Anonymous said...

pozyczka czy kredyt tani kredyt bez bik kredyt bez bik i krd chwilowki bez biku i krd pozyczka pozabankowa bez zaswiadczen

Anonymous said...

szybkie kredyty bez bik kredyt gotowkowy pozyczka bez biku i zaswiadczen pozyczki bez krd i bik szybka pozyczka bez bik i krd

Anonymous said...

Just as the name implies, these uggs are from Australia, which are
crafted from twin-tier merino wool. The artist material
moisture from feet, maintain it cold and dry. In addition, if you seem at the labels for
your manufacturing site, you need to bear in mind that the labels which exhibit "Manufactured in China" are authentic, and lots of others are
counterfeits.

Here is my page - http://upzmg.edu.mx

Anonymous said...

profi kredyt pozyczki chwilowki bez biku kredyty bez bik forum pozyczka w polsce kredyt przez internet na dowod

Anonymous said...

pozyczki pozabankowe gotowkowe najlepsze kredyty dla firm pozyczka pozabankowa bez bik chwilowki sosnowiec szybkie pozyczki prywatne

Anonymous said...

kredyt bez zdolnosci pozyczka sms chwilowka pozyczka bez zdolnosci kredytowej kredyt hipoteczny

Anonymous said...

pozyczka bez zaswiadczen na dowod kredyty bez biku kredyty i pozyczki gotowkowe pilna pozyczka chwilowka sms

Anonymous said...

pozyczki bez dochodow pozyczki na oswiadczenie bez bik pozyczki dla firm bez bik i-pozyczka kredyty i pozyczki pozabankowe

Anonymous said...

chwilowki bez big bez bik kredyt kredyt dla firmy bez bik kredyty bez bik i krd pozyczki online bez bik

Anonymous said...

szybka pozyczka sms pozyczki bez bik wroclaw chwilowki pozyczki kredyt bez bik na dowod kredyty dla nowych firm

Anonymous said...

kredyt bez zaswiadczen o zarobkach kredyt na samochod szybkie pozyczki pozabankowe bez bik prywatne pozyczki gotowkowe kredyt bez zarobkow

Anonymous said...

bank kredyt kredyty mieszkaniowe pozyczki chwilowki bydgoszcz banki bez biku kredyt bez bik krd

Anonymous said...

najlepsze chwilowki pozyczki ekspresowe szybka gotowka bez zaswiadczen pozyczka pozabankowa dla firm kredyt dla

Anonymous said...

kredyt gotowkowy dla firm szybka chwilowka przez internet bez bik kredyt bez bik przez internet trudne kredyty pozyczka pozabankowa oferty

Anonymous said...

pozyczki bez krd i bik pozyczki na dowod pozabankowy kredyt chwilowki dla zadluzonych chwilowka przez sms

Anonymous said...

kredyty gotowkowe dla firm udziele pozyczki prywatnie szybkie pozyczki dla zadluzonych kredyt bez dochodu pozyczki bez zaswiadczen o dochodach

Anonymous said...

pozyczki gotowkowe bez biku pozyczki internet pozyczki spolecznosciowe bez bik pozyczki pozabankowe dla firm kredyt z komornikiem bez bik

Anonymous said...

chwilowki przez internet bez biku kredyt dla osob bez zdolnosci kredytowej tani kredyt bez bik szybki kredyt na dowod bik a krd

Anonymous said...

kredyty bez bik lodz tanie kredyty bez bik szybka pozyczka pozabankowe kredyt bez bik na dowod kredyt online bez bik

Anonymous said...

pozyczka dla firm kredyt dla firm bez zabezpieczen najlepszy kredyt kredyty bez big pozyczka sms

Anonymous said...

chwilowki bez bik katowice pozyczka bez zaswiadczen na dowod leasing bez bik pozyczki gotowkowe konsolidacja bez bik

Anonymous said...

szybka chwilowka bez zaswiadczen kredyty bez biku najlepsze chwilowki kredyty bez sprawdzania w bik pozyczki z komornikiem

Anonymous said...

pozyczka przez internet bez bik kredyty gotowkowe bez biku kredyt sms banki bez sprawdzania w bik dobra pozyczka bez bik

Anonymous said...

pozyczki bez bik lodz kredyt bez zus i us kredyt oddluzeniowy bez bik szybki kredyt chwilowki bez bik i krd przez internet

Anonymous said...

chwilowka online oferty pozyczek pozyczka bez zaswiadczen o dochodach kredyt bez bik dla zadluzonych chwilowki bytom

Anonymous said...

kredyt pozyczka bez bik krd pozyczki chwilowki na dowod bez bik kredyty dobra pozyczka bez bik

Anonymous said...

pozyczka bez bik prywatne pozyczki bez zabezpieczen pozyczka tylko na dowod szybkie pozyczki bez biku szybka pozyczka bez biku

Anonymous said...

szybki kredyt bez bik i zaswiadczen pozyczki ekspresowe chwilowki opole porzyczka na dowod kredyt gotowkowy bez bik

Anonymous said...

kredyt bez chwilowka na dowod pozyczki chwilowka chwilowka internet oferta pozyczki

Anonymous said...

chwilowki poznan pozyczka tylko na dowod kredyt dla firm bez zabezpieczen chwilowki przez internet bez bik i krd kredyt bez zdolnosci kredytowych

Anonymous said...

kredyt bez poreczycieli pozyczka bez biku kredyt bez zarobkow bocian kredyty skok stefczyka kredyt

Anonymous said...

na dowod bank bez biku kredyt dla osob z komornikiem kredyt oddluzeniowy bez bik ogloszenia kredyty bez zaswiadczen

Anonymous said...

szybkie pozyczki bez bik przez internet pozyczka w rodzinie pozyczki prywatne pozabankowe pozyczki dla bezrobotnych kredyt bez big

Anonymous said...

kredyt bez sprawdzania bik tanie kredyty gotowkowe kredyty gotowkowe chwilowki tychy pozyczki bez biku przez internet

Anonymous said...

kredyt bez dochodu pozyczki bez bik bydgoszcz pozyczki bez bik wroclaw prywatne pozyczki pozabankowe kredyt dla firm na start

Anonymous said...

kredyty bankowe szybka pozyczka bez biku kredyty bez biku i zaswiadczen szybka chwilowka online tani kredyt gotowkowy

Anonymous said...

skok dla zadluzonych kredyt dla firmy bez bik szybka pozyczka bez biku 2000 bez bik chwilowki od reki

Anonymous said...

kredyty bez krd kredyty bez sprawdzania zdolnosci kredytowej prywatne pozyczki pozabankowe szybki kredyt dla zadluzonych kredyty dla bezrobotnych

Anonymous said...

pozyczka bez zaswiadczen o dochodach pilna pozyczka kredyty konsolidacyjne bez bik www pozyczki bez bik kredyty bez bik wroclaw

Anonymous said...

chwilowki przez internet kredyt w 15 minut kredyty na splate komornika pozyczka bez zdolnosci gotowka od reki bez bik

Anonymous said...

kredyt od reki bez bik pozyczka bez bik z komornikiem pozyczka gotowkowa bez zaswiadczen chwilowki opole chwilowka kredyt

Anonymous said...

kredyt bez biku kredyt przez internet bez zaswiadczen chwilowka przez sms kredyt bez bik na dowod szybka pozyczka bez bik przez internet

Anonymous said...

kredyt bez dochodow pozyczka bez bik wroclaw kredyty bez bik dla firm kredyt internet kredyty bez bik dla zadluzonych

Anonymous said...

kredyt obrotowy dla firm chwilowki katowice gdzie pozyczka bez bik skok dla zadluzonych kredyt bez bik-u

Anonymous said...

szybkie chwilowki pozyczka dla nowych firm udzielam pozyczki udziele pozyczki kredyty bankowe bez bik

Anonymous said...

chwilowki gliwice kredyty gotowkowe bez bik i zaswiadczen pozabankowe kredyty chwilowka szybki kredyt pozyczka przez internet chwilowki bez bik warszawa

Anonymous said...

pozyczki pozabankowe z komornikiem pozyczka bez zdolnosci kredytowej kredyt na samochod kredyt w providencie kredyt samochodowy kalkulator

Anonymous said...

prywatne pozyczki bez bik kredyt bez bik i krd chwilowka polska kredyt na oswiadczenie pozyczka pozabankowa oferty

Anonymous said...

pozyczki kredyty ekspresowe pozyczki bez bik chwilowki przez sms szybka pozyczka bez bik i krd pozyczki szybkie

Anonymous said...

kredyty bez zaswiadczen o dochodach pozyczka bez bik chwilowka polska kredyty samochodowe bez bik kredyt oddluzeniowy bez bik

Anonymous said...

pozyczki pozabankowe pod weksel kredyt na samochod bez bik chwilowki gliwice chwilowki wspolpraca kredyty dla zadluzonych

Anonymous said...

chwilowka online pozyczka od reki bez bik chwilowka bez krd kredyt na dowod bez bik pozyczka hipoteczna

Anonymous said...

pozyczki pozabankowe przez internet najlepsze pozyczki chwilowka bez bik i krd przez internet szybkie kredyty bez bik pozyczka na dowod osobisty

Anonymous said...

szybka gotowka dla zadluzonych pozyczki dla zadluzonych kredyt bez zaswiadczen o dochodach pozyczka bez sprawdzania w krd i bik kredyty bez bik z komornikiem

Anonymous said...

kredyt refinansowy pozyczka w providencie chwilowki na dowod bez bik chwilowka wroclaw szybka chwilowka

Anonymous said...

szybkie pozyczki bez bik szybkie chwilowki bez zaswiadczen lista firm chwilowki szybkie kredyty chwilowki pozyczki bez bik poznan

Anonymous said...

szybka pozyczka chwilowka szybkie pozyczki chwilowki kredyty gotowkowe chwilowki pozyczki pozabankowe lodz pozyczki hipoteczne bez bik

Anonymous said...

chwilowki pozabankowe chwilowka pozabankowa pozyczka bez big prywatna pozyczka kredyt bez bik krd

Anonymous said...

chwilowki kredyty skok dla zadluzonych szybka pozyczka gotowkowa udzielanie pozyczek pomoc dla zadluzonych

Anonymous said...

pozyczki bez sprawdzania bik kredyt bez zaswiadczenia kredyty zielona gora chwilowki przez internet bez bik i krd kredyt bez zdolnosci kredytowej

Anonymous said...

kredyt bez szybkie pozyczki przez internet bez bik kredyt na dowod osobisty chwilowki bez bik katowice pozyczka pozabankowa bez bik przez internet

Anonymous said...

kredyty bez zdolnosci pozyczki konsolidacyjne bez bik pozyczka pod weksel pozyczki bez bik kielce pozyczki bez

Anonymous said...

kredyt online bez zaswiadczen kredyt bik pozyczki pozabankowe z komornikiem bank bez biku chwilowki lublin

Anonymous said...

dla zadluzonych kredyty gotowkowe kalkulator pozyczki pozabankowe prywatne pozyczki pod zastaw kredyty bez biku dla zadluzonych

Anonymous said...

tanie kredyty bez bik pozyczka na dowod bez zaswiadczen bez bik szybkie chwilowki bez biku bank bez biku tanie pozyczki bez bik

Anonymous said...

najlepsze pozyczki gotowkowe szybki kredyt bez zaswiadczen najlepsze pozyczki gotowkowe kredyt dla firm rozpoczynajacych dzialalnosc bik a krd

Anonymous said...

kredyty kredyty bez zdolnosci kredytowej kredyt bez bik poznan pozyczki bez krd i bik pozyczka sms

Anonymous said...

pozyczki pozabankowe gotowkowe pozyczki dla osob z komornikiem pozyczki na dowod gotowka bez zaswiadczen chwilowki bez bik katowice

Anonymous said...

pozyczki chwilowki chwilowki bez bik warszawa dobra pozyczka bez bik pozyczka bez zaswiadczen przez internet pozyczka gotowkowa przez internet

Anonymous said...

kredyty dla zadluzonych firm kredyt bez biku pozyczka dla bezrobotnych bez bik chwilowki pozabankowe porzyczka bez bik

Anonymous said...

chwilowka bez zaswiadczen kredyt na pit 11 kredyty bez chwilowka pozabankowa pozyczki pozabankowe dla firm

Anonymous said...

kredyt bez bik i krd chwilowki polska pozyczka na juz kredyty chwilowki opinie chwilowki internet

Anonymous said...

pozyczka bez bik przez internet kredyt dla zadluzonych trudny kredyt bez bik auto kredyt bez bik pozyczki na telefon

Anonymous said...

pozyczka pozabankowa z komornikiem chwilowki bez biku pozabankowa pozyczka pozyczka na tak kredyty hipoteczne dla firm

Anonymous said...

kredyty bez zabezpieczen pozyczki bez bik kielce kredyt samochodowy chwilowka wroclaw chwilowki poznan

Anonymous said...

chwilowka bez bik i krd pozyczka na weksel pozyczki na dowod bez zaswiadczen pozyczka bez zaswiadczen chwilowki bez bik krd

Anonymous said...

kredyt sms bez bik kredyty bez dochodow kredyty bez biku przez internet bajeczna pozyczka pozyczki na dowod osobisty

Anonymous said...

kredyty dla zadluzonych z komornikiem kredyty dla zadluzonych w bik kredyty bankowe szybkie pozyczki bez bik przez internet chwilowki dla zadluzonych

Anonymous said...

kredyt a pozyczka kredyt dla firmy pomoc kredytowa bez bik kredyt obrotowy bez bik kredyty

Anonymous said...

kredyt dla zadluzonych bez bik ekspresowe pozyczki bez bik szybka pozyczka bez bik i zaswiadczen chwilowka szybki kredyt pozyczka przez internet kredyty gotowkowe kalkulator

Anonymous said...

banki bez biku kredyty gotowkowe bez zaswiadczen pozyczki na dowod osobisty kredyt dla firm bez bik chwilowki w domu klienta

Anonymous said...

kredyty bez sprawdzania bik kredyt w providencie wroclaw pozyczki bez bik szybka pozyczka bez bik i krd kredyty pozabankowe

Anonymous said...

kredyt konsolidacyjny bez bik pozyczki gotowkowe kredyt bez bik przez internet kredyt konsolidacyjny kalkulator szybka chwilowka

Anonymous said...

szybka gotowka dla zadluzonych najlepsze chwilowki pozyczki poznan ekspresowa pozyczka przez internet pozyczki bez bik i krd

Anonymous said...

pozyczka bez bik warszawa kasa bez bik chwilowka sms pozyczki prywatne kredyt bez bik-u

Anonymous said...

kredyt dla firm na oswiadczenie instytucje pozabankowe kredyty pozyczka konsolidacyjna kredyty bez biku dla zadluzonych pozyczki pod zastaw nieruchomosci

Anonymous said...

pozyczki gotowkowe potrzebna pozyczka szybki kredyt przez internet kredyty bez bik poznan pozyczka hipoteczna bez bik

Anonymous said...

kredyt na dowod pozyczki bez formalnosci kredyt samochodowy bez bik kredyty na dowod kredyt gotowkowy bez bik przez internet

Anonymous said...

kredyt bez zaswiadczen o dochodach bez krd kredyt na firme trudne kredyty prywatne pozyczki pod weksel

Anonymous said...

udzielam pozyczki pilna pozyczka bez bik kredyt bez bik bydgoszcz gotowka sms kredyt bez bik

Anonymous said...

chwilowki krakow pozyczka pozabankowa przez internet szybka pozyczka bez bik bank bez biku chwilowki lublin

Anonymous said...

pozyczki na telefon kredyty na dowod bez bik szybka pozyczka bez zaswiadczen bank kredyt chwilowka kredyt

Anonymous said...

pozyczki pod zastaw nieruchomosci bez bik prometeusz kredyty pozyczka internet instytucje udzielajace pozyczek kredyty olsztyn

Anonymous said...

kredyt dla firmy kredyty samochodowe bez bik pozyczki bez bik lodz szybki kredyt gotowkowy bez bik kredyty gotowkowe bez bik

Anonymous said...

kredyt od reki bez bik kredyt kalkulator kredyt bez bik lodz pozyczka dla zadluzonych prywatne pozyczki pod weksel

Anonymous said...

szybka pozyczka prywatna pozyczka dla bezrobotnych bez bik pozyczki bez zaswiadczen o zarobkach kredyt na telefon lista firm chwilowki

Anonymous said...

karta kredytowa bez bik kredyt w kredyty i pozyczki gotowkowe szybkie pozyczki online kredyt dla malych firm

Anonymous said...

kredyty bez bik dla firm szybki kredyt bez zdolnosci chwilowki bytom chwilowki kredyty szybkie pozyczki pozabankowe

«Oldest ‹Older   1601 – 1730 of 1730   Newer› Newest»